reklama

Kŕčové žily - varixy, bezbolestné riešenie

Viac ako desať rokov som tlačil pred sebou problém. Po otcovi som zdedil nejaké role a kŕčové žily. O pozemky sa postarala sestra, lebo ja moc roľnícky typ nie som. Kŕčové žily mi ostali.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Občas svrbeli, občas oťaželi nohy a celkom dosť ich aj ozdobili. Bolo jasné, že skôr či neskôr to bude treba riešiť. Avšak po konzultácii s doktorom Googlom, bolo nad slnko jasnejšie, že to bude neskôr. Navyše, kolega v práci mal podobný problém a keďže on je ozajstný chlap, rozhodol sa to riešiť. Radikálne. Operáciou. Trikrát. Z jednej takej operácie som ho bral domov. A to v nemocnici aj prespal. Nejdem vás strašiť, lebo tento úkon vrátane narkózy poisťovňa prepláca. Jednoducho povedané, uspia vás alebo od pása dole „vypnú”, urobia pár rezov a problémové žily odstránia. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
deň pred zákrokom
deň pred zákrokom (zdroj: autor)

 Mám kamaráta chirurga, tvrdí, že ono to vyzerá drasticky, ale v skutočnosti to až také zlé nie je. A v každom prípade, šikovný operatér vás problému zbaví. Len sa treba pripraviť aj na dlhšiu rekonvalescenciu. Môže trvať aj pár týždňov. A istú, ale nevyhnutnú bolesť. Tú niekto znáša lepšie a niekto horšie. Určite pred zákrokom a po zákroku kolega odporúča Wobenzym. Podstatne všetko urýchli. 

 Keď kolega po operácii „nastúpil” (skôr sme ho tam tak nejak polonasúkali) do auta, bolo mi jasné, že toto pre mňa nie je. Stručne povedané, som posero, najmä pokiaľ ide o narkózu. Tú bolesť... no, dal by som to, ale bolo by ma treba veľa ľutovať. Čiže „do toho nejdem”, povedal som si a slovo chlapsky dodržal. To bolo pred pár rokmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skoro ma operoval kamarát

 Prešiel nejaký čas a kamarát chirurg ma upozornil, že "ono by to už naozaj bolo treba riešiť..." Pri pive, odborným okom žily aj prehmatal a porozprával mi o bercovom vrede. Tiež o zrazeninách putujúcich v krvnom riečišti. Je skvelé mať kamarátov odborníkov. Navrhol dokonca, že sám zákrok vykoná - bude sranda. Samozrejme, nemyslel tým priamo na mieste v krčme. Ale u nich v nemocnici. Jeho manželka bude podávať nástroje, takže budem v dobrých rukách. A keď nebudem otravný, môžem sa pozerať, koľko je pri tom krvi. Fakt úplná prča. No neodolateľná ponuka. Nasmiali sme sa. Teda skôr oni. 

 Ďalší deň som si nebol celkom istý, či sme sa vlastne aj nedohodli. Ale naozaj dať sa rezať kamarátovi, vlastne ani nikomu inému, som v pláne nemal. I keď, aby som bol korektný, kamarát je naozaj mimoriadne šikovný a vyhľadávaný chirurg v jednej z českých nemocníc. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Keďže na mňa už začala tlačiť aj manželka, „máme malé bábo a bolo by dobré v zdraví sa dožiť jeho promócií…” začal som sa problému venovať intenzívnejšie. Googlil a sondoval som, čo a ako. Ak podobný problém máte, tak asi viete... Takže nejdem sa tu tváriť ako odborník a len v skratke:

Čo s kŕčovými žilami

jedna z mojich žiliek
jedna z mojich žiliek (zdroj: autor)

  Možností ako odstrániť kŕčové žily je veľa. O niektorých sa dočítate, že bolia “len trošku”, ale nie sú u každého účinné (sklerotizácia napr.) Potom sú rôzne techniky ako problémovú žilu zvnútra odstrániť. Laser (najčastejšie), para či ultrazvuk. Veď googlite. 

 Všetko vyzerá najprv celkom fajn, ale keď sa dočítate, že vlastne ide o spálenie, tak… no, čo ja viem. Veď vravím, že som trochu posero. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Navyše, pri každom takomto úkone je nevyhnutná rekonvalescencia, trochu alebo viac bolesti a nutnosť nosiť pančuchy. Tie pančuchy, konkrétne mňa, nejak netrápili. Som tak trochu divadelník a už som bol hlúpy osol aj tučná myš. Pokojne by som si pančuchy navliekol aj s kraťasmi. Čo ma ale odrádzalo, je to je slovo spáliť a plus upozornenie, že pár dní až týždňov žiaden šport a nevyhnutná bolesť. 

 Takto som sa chvíľočku predieral internetmi a farebnými koníkmi. Vôbec nijak ma to k zákroku nepribližovalo, i keď musím uznať, že niektoré kliniky majú reklamu pôsobivú. 

Bezbolestné riešenie

 O svojom probléme som sa zmienil šéfovi. Na moje prekvapenie, úplne rozumel môjmu neopodstatnenému strachu z narkózy a povedal kľúčovú vetu. „Ne Jozefe, ono to jde i úplne bez bolesti. Pri plnem vědomí vám zavedou do žíly hadičku, žilu zlepej a o chvili jedete domů…” No a to dalo môjmu “googlovaniu” úplne iný rozmer. 

Venaseal - metóda zlepenia problémových žíl
Venaseal - metóda zlepenia problémových žíl (zdroj: internet)

Zalepenie žily. Alebo teda metóda Venaseal. Technika, ktorá sem prišla pred pár rokmi z Ameriky. „Bezbolestné a trvalé riešenie problému s kŕčovými žilami...,dočítate sa. V Čechách už celkom často používaná metóda. U nás o nej pár kliník píše, ale nakoniec vám ju neponúknu, v cenníku ju nemajú. Mne sa podarilo objaviť MUDr. Mareka Šumaja z Trenčína, on o tejto metóde hovoril aj pre lokálnu televíziu. Už takto „informačne vybavený” som bol na Googli frajer. 

Venaseal, lepenie žíl. Našiel som videá (v angličtine a čo to aj v češtine). Všade sľubovali bezbolestné riešenie s minimálnym rizikom. V slovenčine toho ale bolo málo a na farebných koníkoch dokonca vôbec nič. Na Slovensku sa to ešte masovo nerobí a skúseností teda veľa nenájdete. To je aj dôvod, prečo o tom píšem. 

Včera som bol na zákroku. No ale postupne.

 V Trenčíne som našiel kliniku Venasum. MUDr. Marek Šumaj. (Zrejme bude na Slovensku viac lekárov, ktorí túto metódu ovládajú, doktor Šumaj má ale na stránke metódu popísanú a zverejnený jasný a zrozumiteľný cenník. Osobne nemám rád, ak sa cena ukrýva (na vyžiadanie) alebo sa popisuje jedna metóda a nakoniec vám ponúknu inú. Preto som bol odhodlaný cestovať z Komárna do Trenčína.) 

 Telefonicky som si dohodol termín vyšetrenia. Všetky americké stránky popisujú absolútnu nevyhnutnosť dôkladného ultrazvukového vyšetrenia pred, počas a po zákroku. Sledujete, aký som už rozhľadený? :) 

 Prijali ma na minútu presne. Trochu sme sa zasmiali. Totižto kolega ma presvedčil, že si musím oholiť nohy a ja som tak aj spravil. „No kolega si z Vás trochu vystrelil, my to nepotrebujeme…,” pousmial sa doktor a už jazdil po čudne holých nohách ultrazvukom… 

 Vysvetlil a ukázal mi, v čom je problém (farebné čmuhy v čiernobielom zašumení) a vysvetlil aj priebeh zákroku. Na moje prekvapenie mi ponúkol aj lacnejšie riešenie problému (dosť nekomerčné správanie). A teda laserový zásah, ušetril by som asi polovicu. S vďakou som odmietol. Nie že by som neveril (veď mal predsa biely plášť), že to skoro rovnako nebolí, ale predsa len slovo spáliť znie bolestivejšie ako zlepiť.

Pýtať sa, pýtať sa

 Ešte som sa uistil, že mu žiadny pacient neumrel a že napriek tomu, že je päť poobede, nie je unavený a šli sme na to. Chvíľu som rozmýšľal, že sa nespýtal, či tu mám peniaze. Mal som pripravenú vtipnú odpoveď. Celý zákrok mi totižto darovala manželka k narodeninám. A chcel som hlesnúť čosi o pokuse o likvidáciu… Bol som značne vystrašený, čo si budeme klamať. 

Na čo sa pripraviť 

 Samotný zákrok prebieha v sterilnej miestnosti s ďalším ultrazvukom. Asi by som teraz mal kvetnato popísať samotný priebeh. Ale vlastne nie je o čom. Ľahol som si na posteľ, na brucho. Lekár aj sestrička sa prezliekli do kostýmov, buď kvôli predpisom alebo chceli zapôsobiť. Proste to vyzeralo úplne ozajstne. Asi jódom mi potreli celé nohy. Všetko, čo som cítil, bol vpich ako od naštvanejšieho komára. To bolo všetko. To ostatné by sa dalo prirovnať k masáži. Lekár aj sestrička sa úprimne zaujímali o môj pocit a pohodlie. Priebežne vysvetľovali, čo sa deje. Ak vás to zaujíma, sú okolo toho videá. (nie o mne, o zákroku, mami!)

 Najdôležitejšia informácia je, že to naozaj nebolí. Najlepšie prirovnanie je k zubárovi. Zubár by z toho vyšiel horšie. Po zákroku sa oblečiete, sľúbite lekárovi, že sa budete prechádzať predtým ako nastúpite do auta. Po hodine jazdy a celkom určite aj pred spaním. Prechádzka je nevyhnutná, aby ste predišli trombóze. A to je celé, žiadne pančuchy, žiadna bolesť. 

 Je druhý deň ráno a ja mám pocit v nohách akoby po miernej, naozaj miernej svalovke. Žily viditeľne spľasli a do troch mesiacov sa majú stratiť. Ja by som mal už len poďakovať milovanej manželke za darček. Takže ďakujem.

A ak máte kŕčové žily (je nás vraj 25% populácie) a hľadáte naozaj bezbolestné riešenie, tak dúfam, že som vám trošku pomohol. Mne manželka a doktor Šumaj rozhodne.

Jaj a ak to nerobíte bežne (myslím mužov), nohy si holiť nemusíte. Dlho to trvá, cítite sa srandovne a pre tento úkon to nevyhnutné nie je. 

Jozef Černek

Jozef Černek

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  224
  •  | 
  • Páči sa:  318x

Som človek a vnímam tento život, verím, že existuje dôvod, prečo vznikol. Pracujem ako riaditeľ súkromnej spoločnosti. Popri tom sa venujem študentom v dramatickom krúžku, vediem Dom Matice slovenskej v Komárne a pôsobím aj v Slovenských Rebeloch. www.dramatak.eu, www.rebeli.sk, www.dmskomarno.sk Zoznam autorových rubrík:  PohľadySkoro poéziaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu