reklama

Takáto vec sa mi stala

Ešte stále sa tak trošku mocem okolo toho nášho folklóru. Hoc by som už takých dobrých 20 až 25 kíl nemal. No ale čo už, keď to tak vyšlo a hádam, že aj kedysi netancovali len štíhli chlapci.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Folklór ma štve, fascinuje, desí aj udivuje. Vháňa mi slzy do očí, naskakuje mi zimomriavky a strašne rád by som už bol bez neho. Potom ale zistím, že nemôžem.

Vďaka folklóru sme čo to precestovali a spoznali úžasných ľudí. Folklór je to, čo vás v Portugalsku spojí s Thajkou, z ktorej sa zrazu vykľuje statný Thajec (nebojte, len sme si mávali do autobusov). Vďaka folklóru ma Holanďania prinútili jesť nahnité ryby, zistil som, že Slovinci sú zvláštni a videl som, kde Rumuni púšťajú náš Dunaj do mora. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Folklór, aj ten svetový, je úžasný. Ale dovolím si tvrdiť a keďže som študovaný ( i keď nie dokončený, čiže moje tvrdenie je podopreté len všetkými tými vedomosťami o ktorých viem, že ich neovládam), že ten náš, slovenský folklór, je rozhodne najrozmanitejší na svete. A keď nie úplne naj, tak určite minimálne druhý. (A to len preto, že som si nie istý, či Čínania nemajú viac výšiviek a Indovia obradov.) 

Každá jedna naša slovenská dedinôčka má iný obyčaj ako tá susedná. Čo iný kraj, to dva tucty iných krojov. Niekde dostaneš po “papuli”, inde po chriape, a na inom chotári Ti zas hnáty dolámu. 

Už viac ako dve dekády objavujem naše letné festivaly a zisťujem, že mi Slovač sme ozaj družní národ. V Terchovej som sa raz tak združil s borovičkou, až som v akomsi potoku chytil mikrospánok a vôbec si neviem spomenúť na program a ani ským som tam bol. Ale nie o tom som chcel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kedysi, keď som s festivalom v Detve len začínal, som sa bál v krčme, či uprostred dediny na parkovisku aj prehovoriť. Podľa prízvuku som totiž Maďar (hoc ani maďarsky neviem). A vraví sa, že na Detve sa “Maďarom” hockedy po papuli ujde... Len tak, pre istotu. Zo pár razy som tam bol a furt nič. Len boli voľajako podozrivo milí. Až teraz na staré kolená sa mi takáto vec stala.

Cez víkend sme boli s Rebelmi na Hontianskej paráde, podľa mňa, toho roku jedna najvydarenejších folklórnych akcií. No a tam to prišlo: 

Presúvam sa dopotený z jedného javiska na druhé, už oblečený v kroji (jeden zo zemplínskych krojov) pripravený na predstavenie a oproti mne si vykračujú takí statní chlapi v tradičnom detvianskom kroji. Jeden ma zastavil, taký najväčší (ja už si v hlave premietam všetky hmaty a chmaty úteku) a takto vraví: „no aha, chlop od nás a do východu ho navliekli...", tak ja im potešený, že sa mi po papuli neušlo s úsmevom vravím: „jaj, ja ale nie som z Detvy." A on na to: „Ale nevrav, s takým bruchom ... od nás musíš byt!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Taká hrdosť ma obliala že až... 

Jozef Černek

Jozef Černek

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  224
  •  | 
  • Páči sa:  318x

Som človek a vnímam tento život, verím, že existuje dôvod, prečo vznikol. Pracujem ako riaditeľ súkromnej spoločnosti. Popri tom sa venujem študentom v dramatickom krúžku, vediem Dom Matice slovenskej v Komárne a pôsobím aj v Slovenských Rebeloch. www.dramatak.eu, www.rebeli.sk, www.dmskomarno.sk Zoznam autorových rubrík:  PohľadySkoro poéziaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu