reklama

Štúdium popri zamestnaní

Ísť študovať nebol úplne môj nápad. Keďže som tam v to chladné ráno šiel, a dokonca s dvojhodinovým predstihom, aby som prekonal trému, nápad štúdia som nakoniec prijal. Teraz je polovica prvého polčasu a kedysi som sľúbil, že sa podelím so skúsenosťami. Nuž, tu sú.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)
Obrázok blogu

Dôvody

Po strednej škole som si dal len jednu prihlášku: VŠMU - herectvo, nevyšlo to. Moje nadšenie prevyšovalo môj talent. Tak som začal pracovať a na štúdium som ani nepomyslel. Neskôr bola proti výške vojenčina, potom moja lenivosť a zrazu som úplne dospelý a bez titulu. Profesne to nikdy neprekážalo, len je to trochu nepríjemné. „Pán riaditeľ, a aký titul vám napíšem na prezenčku..." Občas, hlavne na štátnych úradoch, majú tety za prepážkou čudné poznámky, a jeden úrad sa so mnou vraj nesmie baviť, lebo nemám titul. Nuž, tam chodí asistentka.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skutočný dôvod ale prišiel až potom, ako som sa začal venovať deťom v dramaťáku na strednej. Po prvom úspechu, „dobre mienená" poznámka, po ďalšom, hlasný protest. Samozrejme, ani v Matici nadšení nie sú.

Objektívne treba priznať, že stredoškolákom by sa asi naozaj mal venovať vzdelaný človek. Aj keď ide „len" o dramaťák. V tom čase som to tušil, dnes som o tom presvedčený.

Subjektívne si myslím, že ak je človek trochu ctižiadostivý a vie čo chce, v živote si uplatnenie nájde aj bez výšky. Koniec koncov, mnoho svetových mien je bez titulov.

Výber školy

Našťastie, ja som si odbor mohol voliť podľa toho, čo malo pre mňa, resp. pre moju prácu zmysel. Vzhľadom k mojej hlavnej pracovnej profesii, ale aj preto že som matičiar, mám vzťah k folklóru a najmä k divadlu, vybral som si dva odbory: kulturológiu a etnológiu. Prijali ma na oba a nakoniec som šiel na etnológiu. Mám k tomu akosi bližšie. Výber školy bol jednoznačný: Katedra etnológie a etnomuzikológie, Filozofická fakulta UKF v Nitre. Skvelé meno, dobrý dojazd.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvá skúsenosť

Prvé sobotné ráno, prvý deň môjho štúdia. Ani som nespal. Som dosť trémista a celý život ma sprevádza zlý prvý kontakt s ľuďmi. Totiž, aby som zahnal trému z ľudí, nechtiac pôsobím strašne arogantne. Bojujem s tým, ale nedarí sa mi. Pred učebňou som stál dve hodiny vopred a na internete som sa uisťoval, či som aspoň v správnej budove. Tá sedela, učebňa nie. Najprv som vliezol druhákom etikom na hodinu. Nakoniec sme sa ale my, etnológovia prváci, našli. Zišli sme sa tam na tej chodbe, celkom zaujimavý hlúčik ľudí. Vekovo od 19 po ... no nebol som najstarší. Spolužiaci sú strašne fajn. Pozor, to je mimoriadne dôležité. Občas až kľúčové.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kto nám prednáša

(Zdroj: http://ketnoffukf.weebly.com/index.html)
(Zdroj: http://ketnoffukf.weebly.com/index.html) 

Môžem zodpovedne prehlásiť, že fanatici. V tom najlepšom slova zmysle. Doteraz som nesedel na žiadnej prednáške, ktorá by bola nudná. Totiž, vždy nám prednáša človek, ktorého to, čo robí, naozaj neskutočne baví. Behom tých pár hodín mňa vždy presvedčil, že nie je nič zaujímavejšie, ako práve to, o čom hovorí.

Toto ale asi nemusí byť pravidlo všade. Katedra etnológie je možno trochu špecifická, a možno to znie ako pochlebovanie, ale nie je. Či už ide o históriu, zvyky, etnomedicínu, hudbu, tance, nástroje, antropológiu, prosto čokoľvek, vždy odchádzam v to sobotné poobede s pocitom, že keď pre nič iné, tak len pre tú prednášku mala tá škola zmysel. A to prosím pekne sa občas hovorí aj o výšivkách :-). Je to samozrejme ovplyvnené tým, že mňa to baví (nemyslím výšivky, ale tak všeobecne) a mnoho vecí viem preniesť do súboru, resp. dramaťáku a samozrejme do práce. Výber školy, resp. odboru, je teda mimoriadne dôležitý.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skúšky

Všeobecne panuje názor, že externisti, teda „tí, čo si to platia", sú zvýhodňovaní. Nie. Mám za sebou síce len tri semestre, ale zatiaľ som sa s tým nestretol. Niektoré skúšky máme priamo s dennými a dostávame rovnaké testy. Rozdiel je v tom, že kým denní majú s prednášajúcim viac hodín, my sa s ním stretneme na jednu sobotu. Ostatné je vecou samoštúdia. Naša výhoda je v o niečo dlhšom skúškovom. Myslím, že máme k dobru dva týždne. Teda dve soboty. Treba ešte povedať, že s literatúrou nám nerobia problém. Všetko, čo má pedagóg k dispozícii, nám priamo na hodine dá, alebo dopošle. Samozrejme, knižnici sa vyhnúť nedá, je veľa vecí, ktoré si musíme pozháňať sami. Viem, že s týmto majú na niektorých školách problém, študenti si musia prácne zháňať literatúru napriek tomu, že skúšajúci ju má. Toto u nás neexistuje. A samozrejme, ako náhle niekto z nás niečo zoženie, hneď to poskytne ostatným, aj preto sú spolužiaci pre štúdium dosť kľúčoví.

Štúdium pre titul alebo majú externistov radi?

Čo si budeme bublať, etnológia asi nebude patriť medzi mimoriadne ťažké odbory a je to preto aj možno voľba ľudí, ktorým ide len o titul. Tu by sa o náročnosti, resp. jednoduchosti, dalo polemizovať, ale nejdem to robiť. Aj my sme mali spolužiakov, ktorým šlo o to, a naozaj férovo sa k tomu aj hlásili. Nikto z toho nerobil žiadnu vedu a nik im nerobil žiadne problémy. Evidentne ich to ale nebavilo, a preto používam minulý čas. Ostala nás ani nie polovica. A to len dvom šlo o titul. Môj názor je, že tento odbor sa bez osobného záujmu študovať nedá. Odišli aj spolužiaci, ktorí na to mali a bavilo ich to, len prosto nenašli dosť času. Treba si uvedomiť, že externé štúdium vám vezme strašne veľa voľného času. Ak ho nie ste ochotní obetovať alebo skĺbiť s profesiou, či s hobby, tak to proste nejde.

Ísť a či neísť ... študovať, to je otázka

Ak by som mal dať všeobecnú radu, zhrniem to asi takto. Akokoľvek romanticky sa na to pozeráme, externé štúdium je naozaj náročné. Vezme vám väčšinu sobôt v roku. A až potom si uvedomíte, aká je sobota dôležitá vo vašom živote. Osobne by som to už dávno vzdal, kebyže nemám okolo seba ľudí, ktorí mi tak nezištne pomáhajú.

Okrem sobôt musíte nájsť ešte niečo, čo bude treba obetovať. Ideálne je vzdať sa napríklad telky, alebo posilňovne :-). Budete totiž musieť strašne veľa čítať a to chce čas. Ak si myslíte, že vám to nezasiahne do práce, tak sa mýlite. Aj tam budete potrebovať oporu. Nezoberie vám to síce veľa pracovných dní, ale prichádzate o víkend. Sobotný oddych vám nedeľa nenahradí, pretože je to ideálny čas na učenie, a keď nie na učenie, tak na dohnanie sobotných prác. Ak uvažujete o štúdiu, najprv sa o tom porozprávajte doma. Nielenže prídu chvíle, keď vaše štúdium zasiahne do rozpočtu či chodu rodiny, ale budete potrebovať aj postrčiť či rovno dokopať k štúdiu. Napríklad piatok večer nie je časom party, lebo v sobotu sa vstáva pred siedmou :-).

Viac osobne

Ja som začal študovať najmä preto, aby som sa moho ďalej venovať deťom v dramaťáku. Žiaľ, neuvedomil som si, že na ne budem mať o mnoho menej času. Zatiaľ to ako tak ide, ale cítiť to je. Pevne verím, že to ešte chvíľu vydržia. Ak nie, tak to celé stráca zmysel.

Potom je tu ešte druhá, komplikovanejšia vec. Ako nevzdelanec som veľa vecí v divadle neriešil, proste sme si povedali, toto chceme a neriešili sme, či to robíme dobre alebo nie, šli sme po tom až kým sme to nedotiahli. Deťom aj divákom sa to páčilo. Vďaka škole som zistil, že mnoho vecí sme robili zle. Nikomu sme tým neublížili, len sme prosto porušovali pravidlá. Škola mi tento entuziazmus vzala, už dnes by som mnohé veci robil inak. Čo je však horšie, asi by som ich nerobil vôbec.

Odpovedať na otázku, či to teda bol dobrý nápad alebo nie, je zložité. Pokiaľ ide o prácu, tak áno. V mojom odbore (alternatívna medicína) je veľa vecí, kde môžem skĺbiť prácu a školu pre prospech oboch strán. Pokiaľ ide o mňa osobne, tak v sobotné rána školu nepovažujem za dobrý nápad, ani keď sa o tretej ráno učím. Ale zas v sobotné poobedia, keď idem z prednášok, som fakt rád, že som tam bol. Pred každou skúškou sa doma vyhrážam, že je to naposledy. Po každej zvládnutej skúške vždy ďakujem, že ma k tomu dokopali. Ešte by som o tom mohol chvíľu polemizovať, ale musím sa ísť učiť ... Tak niekedy inokedy :-) .

Jozef Černek

Jozef Černek

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  224
  •  | 
  • Páči sa:  318x

Som človek a vnímam tento život, verím, že existuje dôvod, prečo vznikol. Pracujem ako riaditeľ súkromnej spoločnosti. Popri tom sa venujem študentom v dramatickom krúžku, vediem Dom Matice slovenskej v Komárne a pôsobím aj v Slovenských Rebeloch. www.dramatak.eu, www.rebeli.sk, www.dmskomarno.sk Zoznam autorových rubrík:  PohľadySkoro poéziaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu